Er kvinder sundhedsvæsenets blinde plet? Spot på usynlig ulighed ved fødsel og overgangsalder

Women in Global Health Denmark logo

Denne debat udforsker sundhedsvæsenets binde plet for kvindespecifik sundhed og sygdom særligt ved fødsel og overgangsalder. En politiker, en sundhedsprofessionel, en ekspert og en bruger vil blive præsenteret for en række scenarier for at identificere de usynlige kønsuligheder i sundhedsvæsenet.

Målet for debatten er at finde løsningerne på hvordan vi skaber fremtidens ligestillet sundhedsvæsen, der i højere grad er målrettet til at håndtere kvindespecifikke sygdomme. Debatten bringer sundhedsvæsenets blinde plet til syne og giver ny indsigt til en mere struktureret politisk indsats i Danmark.

Kom og få svar på:

1. Hvilken effekt har sundhedsvæsenets blinde plet for kvindesundhed på ligestilling?
  2. Hvordan påvirker mangel på viden om kvindespecifikke sygdomme sig ved essentielle begivenheder som fødsel og overgangsalder?
  3. Hvordan kan et øget fokus på kønsforskelle i sundhed forbedre sundhedstilbud og patienttilfredshed?

Panel:

1. Helene Bilsted Probst, MD, PhD, Sundhedfaglig Direktør, Danske Regioner
  2. Henriette Svarre Nielsen, gynækolog, Professor Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling, Hvidovre Hospital, founder and chair of Maternity International (app til hjælp i fødsel)
  3. Anette Tønnes, gynækolog, overlæge, lektor, Institute for Almen Medicin, Københavns Universitet og Institut for Klinisk Medicin, Region H
  4. Anne Bloch Thomsen, MD, PhD,  Medicinsk chef, Pfizer, co founder Frey Biosciences
  5. Anne Sofie Allarup, Kronik ansvarling, Berlingske Tidende
  6. Lasse Gliemann, Forsker, Lektor, Københavns Universitet